Op sollicitatiegesprek gaan kan een heel stressvolle ervaring zijn. Het kan voelen alsof je een examen moet doen! Er zijn zoveel antwoorden, maar welke is juist? Vooral als je dringend een baan nodig hebt, kunnen sollicitaties meer lijken op een nachtmerrie. Maar wij hebben de antwoorden. Er zijn veelvoorkomende serveerster sollicitatievragen waar elke serveerster mee te maken krijgt tijdens een sollicitatie voor een nieuwe baan. We delen enkele van deze veelvoorkomende vragen, met voorbeeldantwoorden, zodat je ze kunt aanpassen en je kansen op de baan kunt vergroten!
Sollicitatievragen kunnen lastig te voorspellen zijn omdat er zoveel verschillende soorten vragen zijn. Van de simpele "Wat zijn je grootste sterke punten" tot "Beschrijf een moment waarop...", het beste wat je kunt doen is je voorbereiden op elke onverwachte vraag die de interviewer op je afvuurt.
Hier zijn de veelvoorkomende sollicitatievragen die serveersters waarschijnlijk tegenkomen tijdens elk sollicitatiegesprek:
-
Hoofdstuk 1: Wat is je grootste kracht?
-
Hoofdstuk 2: Wat is je zwakte?
-
Hoofdstuk 3: Welke ervaring heb je?
-
Hoofdstuk 4: Wat vind je het leukste aan serveerster zijn?
-
Hoofdstuk 5: Wat vind je het minst leuk aan serveerster zijn?
-
Hoofdstuk 6: Beschrijf een situatie waarin je een uitdaging hebt moeten overwinnen
-
Hoofdstuk 7: Waarom wil je bij dit restaurant werken?
-
Hoofdstuk 8: Kun je tafels voorbereiden?
-
Hoofdstuk 9: Heb je ervaring met het maken en/of serveren van desserts?
-
Hoofdstuk 10: Voel je je comfortabel met het dragen van serveerschalen?
-
Hoofdstuk 11: Hoe zou je omgaan met een boze klant?
-
Hoofdstuk 12: Heb je ervaring achter de bar?
-
Hoofdstuk 13: Kun je koffie zetten met een koffiemachine?
-
Hoofdstuk 14: Wat doe je in je vrije tijd?
-
Hoofdstuk 15: Waarom denk je dat je een geweldige aanvulling zou zijn voor ons team?
-
Hoofdstuk 16: Hoeveel weet je over wijnen?
-
Hoofdstuk 17: Heb je eerder lange diensten gewerkt? Voel je je comfortabel als je veel op je voeten moet staan?
-
Hoofdstuk 18: Geef een voorbeeld van een keer dat je een fout hebt gemaakt met een klant en hoe je dat hebt opgelost.
-
Hoofdstuk 18: Geef een voorbeeld van een keer dat je een fout hebt gemaakt met een klant en hoe je dat hebt opgelost.
-
Hoofdstuk 20: Als serveerster is het belangrijk om gezondheid en veiligheid op het werk te waarborgen. Hoe zou je jezelf en je collega's veilig houden op het werk?
Laten we beginnen met enkele van de meest voorkomende sollicitatievragen voor serveersters en de antwoorden daarop:
Hoofdstuk 1: Wat is jouw grootste kracht?
Deze vraag komt vaak voor bij de meeste soorten interviews. Het is een vraag die interviewers stellen om te zien of je goed geschikt bent voor de functie. Om het beste antwoord te geven, moet je het relevant maken voor de baan. Bijvoorbeeld:
Voorbeeldantwoord: "Ik denk dat mijn grootste kracht mijn ervaring is. Ik heb drie jaar als serveerster gewerkt en ik ben gewend om zowel zelfstandig als in teamverband te werken."
Interviewers willen antwoorden horen zoals 'mijn persoonlijkheid' of 'mijn ervaring.' Succesvolle serveersters doen het goed in hun werk als ze ervaring hebben en vriendelijk zijn tegen klanten. Om te laten zien dat je de waarheid spreekt, kun je je cv gebruiken of een voorbeeld geven van een situatie waarin je jouw grootste kracht hebt laten zien, zodat je kunt bewijzen dat die echt is en niet verzonnen.
Hoofdstuk 2: Wat is je zwakte?
Wees voorzichtig met deze vraag. Te eerlijk zijn kan je kansen op de baan verkleinen. Hier is een voorbeeld van een goed antwoord:
Voorbeeld Antwoord: "Omdat ik me richt op het tevredenstellen van klanten, kan ik best wel gestrest raken. Ik begrijp dat je niet elke klant gelukkig kunt maken, maar ik wil laten zien dat ik goed ben in mijn werk."
Bedrijfseigenaren vinden het fijn om te zien dat hun medewerkers bereid zijn een stap extra te zetten voor hun klanten. Als je kunt laten zien dat je bereid bent om alles uit de kast te halen om mensen te helpen, zal je tijdens het interview echt opvallen.
Hoofdstuk 3: Welke ervaring heb je?
Dit kan een van de grootste dealbreakers zijn. Niet veel managers willen nieuwkomers in hun restaurant hebben - daarom kan het zo moeilijk zijn om ervaring op te doen. Zorg ervoor dat je wat werkervaring op je cv hebt staan.
Voorbeeldantwoord: "Ik heb ervaring in een ander restaurant, ik heb drukke diensten gedraaid en ben gewend grote groepen te bedienen. Door mijn ervaring voel ik me comfortabel in gesprek met klanten."
Interviewers vinden feiten belangrijk. Als je meer dan een jaar in een restaurant hebt gewerkt, zorg dan dat je dat vermeldt. Als je maar twee maanden ervaring hebt, richt je dan op alles wat je hebt geleerd om te laten zien dat je snel leert.
Als je nog nooit specifiek als serveerster hebt gewerkt kun je voorbeelden geven van werk in andere servicegerichte sectoren (hospitality, catering, zorg, etc.) of voorbeelden uit andere banen waarin je met klanten hebt gewerkt. Serveesters werken nauw samen met mensen, dus als je nog nooit als serveerster hebt gewerkt, zorg er dan voor dat je werkervaring hebt met klanten om je kansen op het krijgen van de baan te vergroten.
Hoofdstuk 4: Wat is je favoriete onderdeel van het werk als serveerster?
Interviewers willen zien dat je passie hebt voor de baan. Gebruik deze kans om te laten zien waarom je hebt gesolliciteerd naar een baan als serveerster in plaats van een kantoorbaan. Een goed voorbeeld kan zijn:
Voorbeeld Antwoord: "Het werk als serveerster biedt me de kans om snel te leren en verschillende klanten te bedienen. Omdat er elke dag nieuwe mensen in het restaurant komen, betekent dat dat elke dag anders is."
Wees eerlijk in je antwoord; de interviewer kan merken of je oprecht bent of gewoon je voorbereidende tekst van die ochtend aan het opdreunen bent.
Als je nog nooit serveerster bent geweest, is deze vraag niet op jou van toepassing.
Wil je meer vragen voor een serveerster sollicitatie bekijken? Klik dan op de onderstaande link! (Geen e-mail nodig!).
Hoofdstuk 5: Wat vind je het minst leuk aan het werk als serveerster?
Net als bij vraag 2, moet je hier voorzichtig zijn met wat je zegt. Als je zegt: "Ik vind het niet leuk om te bedienen, ik heb gewoon het geld nodig," kun je beter nu al het gesprek beëindigen. De manager wil zien dat je wat passie voor de baan hebt.
Voorbeeldantwoord: "Ik denk dat het minst leuke aan het werk als serveerster is wanneer je te maken krijgt met een ontevreden klant. Soms heb je die klant die in een slechte bui is als ze binnenkomen en die met alles ontevreden zijn. Het is oké, ik ben eraan gewend en ik weet hoe ik professioneel moet blijven in zo'n situatie."
Als je nog nooit een serveerster bent geweest, is deze vraag niet op jou van toepassing.
Hoofdstuk 6: Beschrijf een moment waarop je een uitdaging moest overwinnen
Net als de vraag 'beschrijf een situatie waarin je als onderdeel van een team moest werken', komt deze vraag vaak voor. Aangezien het werk als serveerster best uitdagend kan zijn, moet je laten zien dat je goed kunt omgaan met moeilijke situaties.
Voorbeeldantwoord: "In mijn vorige baan moest ik werken op Eerste Kerstdag. Het was druk, en ik moest helpen bij drie kerstfeesten, wat erg uitdagend was. Samen met een andere serveerster werkten we als een team om de grotere groepen gezamenlijk te bedienen, zodat ze niet langer op hun eten hoefden te wachten. Ik moest alert blijven omdat het eten snel werd uitgeserveerd en de klanten meer drankjes wilden."
Geef details, de interviewer wil zien hoe je met de uitdaging omging en of je een succesvol resultaat hebt behaald.
Hoofdstuk 7: Waarom wil je bij dit restaurant werken?
Dit is je kans om te laten zien dat je onderzoek hebt gedaan voordat je naar het interview kwam. Vertel wat je positief vindt aan het restaurant. Wat vind je leuk? De eetervaring, de medewerkers of de goede reputatie?
Als je eerder in het restaurant hebt gegeten of een vaste gast bent, zal dat je zeker wat extra punten opleveren.
Voorbeeld Antwoord: "Ik vind het soort eten dat het restaurant serveert echt lekker. Ik hou van Italiaans eten en ik wilde solliciteren voor een baan waar ik mijn passie voor het eten kan laten zien als klanten me vragen stellen."
Hoofdstuk 8: Kun je tafels dekken?
Een van de belangrijkste taken van een serveerster is het dekken van de tafels met het juiste bestek, glazen en tafelkleden. Tijdens drukke diensten wordt er van je verwacht dat je borden en glazen afruimt en snel de tafel klaarmaakt voor de volgende gasten. Het is dus belangrijk dat je dit zelfstandig en correct kunt doen.
Voorbeeldantwoord: "Ja, in mijn vorige baan als serveerster moest ik het bestek correct neerzetten. Ik weet hoe ik verschillende soorten wijnglazen moet neerzetten bij het dekken van een tafel."
Hoofdstuk 9: Heb je ervaring met het maken en/of serveren van desserts?
In sommige restaurants zijn serveersters en serveerders verantwoordelijk voor de dessertbestellingen. Taart snijden, ijs serveren en werken aan de presentatie van desserts kan een dagelijkse verantwoordelijkheid voor je worden.
Example Answer: "Ik heb ervaring met het maken van ijs-sundaes. Toen ik begon bij mijn vorige baan, leerde mijn manager me hoe ik ze correct moest maken, en sindsdien volg ik altijd het recept en de instructies."
Als je geen ervaring hebt, laat dan zien dat je bereid bent om te leren.
Hoofdstuk 10: Voel je je op je gemak bij het dragen van serveerschalen?
Het dragen van borden is een van de belangrijkste taken van een serveerster. Als je geen borden of een dienblad kunt dragen, wordt het lastig om de baan te krijgen. De techniek om 2-3 borden te dragen is niet moeilijk; als je het eenmaal doorhebt, gaat het vanzelf.
Voorbeeldantwoord: "Ik kan comfortabel twee borden van de keuken naar het restaurant dragen. Afhankelijk van de borden kan ik soms drie borden tegelijk dragen."
Dit is een van de meest voorkomende vragen tijdens een sollicitatiegesprek voor een serveerster, dus als je nog nooit als serveerster hebt gewerkt, oefen dan wat voordat je op gesprek gaat. Ze kunnen je vragen om te laten zien dat je drie borden kunt dragen.
Hoofdstuk 11: Hoe zou je omgaan met een boze klant?
Het kan best spannend zijn om een boze klant tegenover je te hebben, vooral als ze hun humeur verliezen. Vaak zijn klanten geïrriteerd om iets anders in het restaurant en richten ze hun frustratie onterecht op de ober of serveerster. In alle gevallen moet je rustig blijven en niet zelf boos worden.
Voorbeeldantwoord: "Na het luisteren naar de klant, zou ik proberen een oplossing te bedenken. Als ik het probleem zelf niet kan oplossen, zou ik mijn manager of een ander senior personeelslid zoeken."
Hoofdstuk 12: Heb je ervaring achter de bar?
Tegenwoordig willen restaurants vaak dat hun bedienend personeel veel vaardigheden heeft. Als de bar druk is maar het restaurant rustig, kunnen serveersters met barervaring helpen achter de bar om de rest van het personeel te ondersteunen.
Voorbeeldantwoord: "Ik heb een paar jaar geleden achter de bar gewerkt. Ik heb geleerd hoe ik cocktails moet maken en tapbier moet schenken."
Als je geen ervaring hebt achter de bar, laat dan je interesse zien om deze nieuwe vaardigheid te leren.
Hoofdstuk 13: Kun je koffie maken met een koffiezetapparaat?
Hoewel het meestal de taak van het barpersoneel is om drankjes te maken, kan het zijn dat serveerders en serveersters af en toe thee en koffie moeten maken als het barpersoneel het druk heeft. Het gebruik van die geavanceerde barista-machines kan best intimiderend zijn als je het voor het eerst doet, maar zodra je de methode van het maken van koffie begrijpt, komt alles goed.
Voorbeeldantwoord: "Ik heb ervaring als barista, dus ik ben blij om de machines te gebruiken wanneer dat nodig is."
Als je geen ervaring hebt, laat dan je bereidheid om te leren zien. Managers vinden het prima om mensen te leren als ze bereid zijn om te luisteren en te leren.
Hoofdstuk 14: Wat doe je in je vrije tijd?
Verwacht vragen over je hobby's en wat je buiten het werk doet. Werkgevers willen weten wie je bent als persoon en of je goed zult passen bij hun andere medewerkers. Als serveerster moet je sociaal zijn en je comfortabel voelen bij het praten met nieuwe mensen. Je keuze van hobby's kan laten zien dat je op je gemak bent met het werken met klanten.
Voorbeeld Antwoord: "In mijn vrije tijd ga ik graag uit met vrienden. In het weekend genieten we ervan om te winkelen. Ik vind het vooral leuk om naar kledingwinkels zoals H&M en Zara te gaan. Wanneer ik kan, ga ik graag naar de bioscoop om de nieuwste blockbusterfilms te zien, zoals Avengers Assemble."
Voeg altijd wat extra informatie toe. In plaats van alleen te zeggen "Ik ga graag winkelen," vertel je ook waar je graag naartoe gaat, zodat je meer persoonlijke informatie over jezelf deelt en je interview gedenkwaardiger maakt.
Hoofdstuk 15: Waarom denk je dat je een geweldige aanvulling op ons team zou zijn?
Als je in een geweldig restaurant hebt gewerkt, dan zijn de chefs, bedienend personeel en het management als een familie. Ze vormen een team dat samenwerkt. Sommige interviewers zullen meer vragen stellen over je persoonlijkheid dan over je vaardigheden, omdat ze willen zien of je goed in het team zou passen. Benadruk je positieve eigenschappen, laat je persoonlijkheid zien en bewijs dat je goed zou functioneren in hun restaurant.
Voorbeeldantwoord: "Ik heb eerder in restaurants gewerkt en ik denk dat ik goed overweg kon met iedereen met wie ik werkte. Ik doe mijn werk en help graag als iemand dat nodig heeft. Ik vind het leuk om een praatje te maken met mijn collega's en ze beter te leren kennen."
Laat je niet ontmoedigen als je de baan niet hebt gekregen omdat je denkt dat de klik met de interviewer er niet was. Je kunt niet met iedereen opschieten. Wees gewoon eerlijk, want als je jezelf anders voordoet dan je bent, zullen ze het uiteindelijk toch ontdekken.
Hoofdstuk 16: Hoeveel weet je van wijnen?
Als ober word je vaak gevraagd naar wijnen. In sommige restaurants heb je een sommelier, een wijnspecialist die alles weet over wijn. Je hoeft geen wijnexpert te zijn, maar het is handig om een beetje te weten welke wijnen goed passen bij bepaalde gerechten, voor die momenten dat een klant ernaar vraagt.
Voorbeeldantwoord: "Ik drink niet veel wijn, maar ik weet goed welke wijnen bij bepaalde gerechten passen door mijn eerdere ervaring als serveerster. Als ik hier zou beginnen, zou ik de wijnkaart graag bekijken en uitzoeken welke gerechten het beste samengaan met welke wijnen. Dan kan ik een goede aanbeveling doen als een klant erom vraagt."
Hoofdstuk 17: Heb je eerder lange diensten gewerkt? Voel je je op je gemak als je de hele tijd op je voeten staat?
Sommige mensen ontdekken snel of ze het werk als serveerster leuk vinden of niet. Het is een actieve baan, je bent de hele tijd bezig en staat lange uren op je voeten. Je moet je interviewer laten zien dat je het werk kunt doen en er ook gelukkig mee bent.
Voorbeeldantwoord: "Ik heb eerder in drukke banen gewerkt waar ik het grootste deel van mijn dienst op mijn voeten moest staan. Ik ben eraan gewend en vind dit soort werk leuk."
Valencia: stijlvolle werkschoenen voor serveersters
Het dragen van ondersteunende werkschoenen kan voetpijn verminderen en je voeten ondersteunen tijdens lange diensten.
Hoofdstuk 18: Geef een voorbeeld van een moment waarop je een fout hebt gemaakt met een klant en hoe je dit hebt opgelost
Het kan iedereen overkomen: een klant bedienen en dan een fout maken, zoals verkeerd wisselgeld geven, de verkeerde maaltijd bestellen of een verzoek vergeten. Hoewel het belangrijk is om dit niet vaak te doen, moet je bereid zijn om je fouten toe te geven en de situatie op te lossen. Dit is een teken van een geweldige serveerster.
Voorbeeld Antwoord: "Ik nam een bestelling op en schreef per ongeluk een kipburger op in plaats van een rundvleesburger. Toen ik de bestelling bracht, besefte ik dat ik een fout had gemaakt, ik was natuurlijk beschaamd. Ik heb mijn excuses aangeboden aan de klant, die gelukkig heel aardig reageerde. Vervolgens ben ik naar de koks gegaan die een rundvleesburger in 10 minuten klaar konden maken. Ik heb het aan de klant geserveerd en me opnieuw verontschuldigd."
Hoofdstuk 19: Wat denk je dat je dagelijkse verantwoordelijkheden zullen zijn als je deze baan krijgt?
De interviewer wil zien of je a) de vacature goed hebt gelezen en b) begrijpt wat het betekent om serveerster te zijn. Leg uit wat de verantwoordelijkheden van de meeste serveersters zijn en, nog belangrijker, lees de vacature goed door voordat je naar het interview gaat om zeker te weten wat ze van je verwachten.
Voorbeeldantwoord: "Uit jullie vacature begreep ik dat het een normale rol als serveerster zou zijn. Bestellingen opnemen, maaltijden serveren, tafels afruimen en helpen met drankbestellingen. Ik herinner me dat in de vacature stond dat de kandidaat elke andere zondag moet werken, en dat vind ik prima."
Hoofdstuk 20: Als serveerster is het belangrijk om de gezondheid en veiligheid op het werk te waarborgen. Hoe zou je jezelf en je collega's veilig houden op het werk?
Hoewel deze vraag niet heel vaak voorkomt, willen steeds meer werkgevers zien dat hun personeel de regels voor gezondheid en veiligheid op het werk respecteert. In een studie van HSE uit 2013/14 ontdekten ze dat de kosten van arbeidsongevallen werkgevers £2,8 miljard hebben gekost. Laat je toekomstige werkgever zien hoe jij gezondheid en veiligheid op het werk respecteert.
Voorbeeld antwoord: "Voor gezondheid en veiligheid houd ik altijd mijn haar vastgebonden op het werk. In het verleden heb ik blauwe pleisters op mijn vingers gedragen als ze zijn gesneden. Als er gebroken glas op de vloer ligt, weet ik dat ik een collega moet waarschuwen en het snel moet opruimen om te voorkomen dat we onze gasten of collega's verwonden. Op het werk zorg ik altijd voor geschikte werkschoenen, om de kans op uitglijden of vallen te verkleinen."
Met je antwoord kun je laten zien dat je bewust bent van mogelijke gevaren in een restaurant en hoe je actief de kans op ongelukken voor jezelf, je collega's en de gasten verkleint.
Veel succes met je sollicitatiegesprek!
Je hebt de baan! Wat nu?
Als je de baan hebt, zijn er een paar belangrijke dingen waar je je op moet voorbereiden voordat je eerste werkdag:
- Koop het juiste uniform (en zorg ervoor dat het comfortabel is).
- Koop ondersteunende werkschoenen: Vergeet niet dat serveersters de hele shift op hun voeten staan. Je moet de juiste schoenen kopen.
At Shoes For Crews (Europe) Ltd. we equip restaurant employees in the UK (and across the world) with slip resistant shoes (see the companies who buy from us). As a waitress you need slip resistant shoes to reduce the chance of slipping or falling at work:
Zijn er nog andere veelvoorkomende vragen voor een serveerster sollicitatiegesprek die je in deze lijst zou willen zien? Laat het ons weten in de reacties hieronder.