Ga je een sollicitatiegesprek bij een hotel? Naast netjes gekleed gaan, moet je je voorbereiden op de vragen die je interviewer gaat stellen. Hier zijn de meest voorkomende hotel sollicitatievragen (en voorbeeldantwoorden).
1. Waarom was je geïnteresseerd in deze functie?
2. Wat denk je dat de taken en verantwoordelijkheden van deze functie zijn?
3. Heb je ervaring met werken in een hotel?
4. Wat is een conciërge?
5. Waarom wil je bij dit hotel werken?
6. Beschrijf een situatie waarin je met een ontevreden klant te maken had.
7. Heb je al op de website van ons hotel gekeken? Wat vind je ervan?
8. Hoe zou je je voelen over het werken van nachtdiensten?
9. Wat betekent uitstekende gastenservice voor jou?
10. Waar zie je jezelf over vijf jaar?
1. Waarom was je geïnteresseerd in deze functie?
Dit is een veelgestelde vraag bij een sollicitatiegesprek voor een hotel, omdat de interviewer wil weten waarom je hebt gesolliciteerd. Het belangrijkste is dat ze personeel zoeken dat geïnteresseerd is om langdurig bij hen te werken. Managers willen hotelpersoneel dat met het bedrijf mee wil groeien.
Heb een antwoord klaar, want dit is een populaire vraag en het kan je interviewer laten zien dat je serieus geïnteresseerd bent in de baan.
Voorbeeldantwoord: Sinds ik de school heb verlaten, ben ik geïnteresseerd in werken in een hotel, dus was ik echt enthousiast toen ik deze vacature zag. Zoals je in mijn cv kunt zien, heb ik andere soorten front-of-house banen gehad en ik geloof dat ik de ervaring en vaardigheden heb om mezelf voor deze baan aan te bieden.
2. Wat denk je dat de taken en verantwoordelijkheden van deze baan zijn?
De interviewer wil zien of je de vacature goed hebt gelezen en niet alleen hebt gesolliciteerd vanwege het salaris. Lees de vacature goed door voor het interview. Het is een goed idee om te onthouden waar ze naar op zoek zijn, zodat je dat kunt gebruiken om voorbeeldantwoorden te geven en te laten zien dat jij een geweldige kandidaat bent.
Voorbeeldantwoord: Als hotelreceptionist verwacht ik dat de taken onder andere het in- en uitchecken van gasten omvatten. Ik zal de telefoon beantwoorden en gasten helpen met vragen of problemen die ze hebben. Aangezien het een front-of-house functie is, is de receptionist het eerste aanspreekpunt voor iedereen die het hotel bezoekt, dus moet je altijd je beste beentje voorzetten.
3. Heb je ervaring met werken in een hotel?
Werken in een hotel is best uitdagend en je hebt ook veel contact met gasten. Hotelmanagers willen medewerkers die de vaardigheden en ervaring hebben om in een hotel te werken. Als je eerder ervaring hebt, bespreek dat dan tijdens je interview. Vertel welke rollen je hebt gehad en hoe lang je daar hebt gewerkt.
Als je geen werkervaring in een hotel hebt, noem dan voorbeelden van andere banen waar je front-of-house hebt gewerkt, zoals in een winkel, bioscoop, restaurant, enzovoort. Verwijs naar banen waarbij je met klanten hebt gewerkt.
Voorbeeldantwoord: Ik heb nog nooit in een hotel gewerkt, maar ik heb twee jaar als serveerster gewerkt in een restaurant midden in de stad. Het was heel druk en omdat het een 4-sterren restaurant was, moesten we altijd netjes gekleed zijn en een service van hoge kwaliteit leveren. Door deze ervaring geloof ik dat ik gewend ben aan front-of-house werk en het omgaan met klanten. Omdat ik gewend ben om met ontevreden klanten om te gaan, weet ik hoe ik professioneel kan blijven en een probleem van een klant kan oplossen.
4. Wat is een conciërge?
Er zijn specifieke functies die je alleen in een hotel vindt, en sommige interviewers willen weten hoeveel je weet over hotels en hoe ze werken. Neem de tijd om te onderzoeken en te begrijpen welke verschillende hotelbanen er zijn.
Voorbeeldantwoord: Een conciërge is verantwoordelijk voor het helpen van gasten bij het boeken van rondleidingen en uitstapjes. Ze kunnen ook advies geven over de beste plekken om te bezoeken.
5. Waarom wil je bij dit hotel werken?
Je interviewer wil weten waarom je interesse hebt in werken bij hun hotel. Is het omdat het een wereldberoemde hotelketen is? Of vind je het fijn dat het een onafhankelijk hotel is met zijn eigen charme? Zorg ervoor dat je een antwoord hebt voorbereid voor deze vraag voordat je naar het gesprek gaat, want dit is een veelgestelde vraag.
Voorbeeldantwoord: Omdat Hilton een wereldberoemd merk is, was ik echt geïnteresseerd om te solliciteren. Ik vind het geweldig hoe jullie hotel een uitstekende reputatie heeft en bekend staat om zijn hoge kwaliteitsnormen en gastvrijheid.
de vacature. Ik heb een paar keer in het Hilton hotel in Londen verbleven en ik heb altijd van mijn verblijf genoten. Ik waardeer de hoge kwaliteit van de service die jullie bieden.
6. Beschrijf een situatie waarin je met een ontevreden klant te maken had.
Net als in restaurants, krijgen hotels ook ontevreden klanten, sommige erger dan andere. In een hotel zijn hotelmedewerkers verantwoordelijk voor het oplossen van klantproblemen, maar het is ook belangrijk dat ze dat professioneel doen. Dankzij TripAdvisor en andere beoordelingssites kunnen klanten gemakkelijk een hotel beoordelen, en je wilt niet negatief genoemd worden.
Als je nog niet in een hotel hebt gewerkt, is dat geen probleem. Verwijs naar een andere keer dat je met een ontevreden klant te maken hebt gehad. Aangezien dit een van de meest voorkomende vragen bij hotelinterviews is, is het handig om een antwoord voorbereid te hebben.
Voorbeeldantwoord: Toen ik in een restaurant werkte, was er een keer dat een klant ontevreden was over de steak die hij had besteld. Hij was niet blij met hoe deze was bereid en toen hij me erbij riep, deed hij alsof het mijn schuld was. Ik bleef rustig, luisterde naar wat hij te zeggen had en bood hem oplossingen aan. Ik kon de steak terug naar de keuken brengen of hem een alternatief gerecht aanbieden. Hij vroeg me om de steak terug te nemen, wat ik deed. Ik vroeg de chef om een nieuwe steak volgens de wensen van de klant te bereiden en bracht deze naar hem toe. De klant zei dat hij tevreden was met de veranderingen en waardeerde het dat ik de extra moeite had genomen.
7. Heb je de website van ons hotel bekeken? Wat vind je ervan?
Steeds meer hotels doen hun best om behulpzame websites te maken. Hotelwebsites worden gebruikt om het hotel te promoten en klanten te laten reserveren. Ze moeten perfect zijn. Je interviewer zal deze vraag waarschijnlijk gebruiken om te zien of je moeite hebt gedaan om ze online te zoeken en tijd hebt besteed aan het navigeren op de website. Als je deze vraag krijgt, is het handig om een lijst te hebben van dingen die je leuk vond en dingen die je minder vond.
Voorbeeldantwoord: Ik vind het echt leuk hoe het hotel gepresenteerd wordt op de website, de beschikbare video's waren geweldige verkoopargumenten en de FAQ's bevatten veel informatie. Het enige wat ik zou aanraden om te veranderen, is het boekingsformulier. Het ziet er een beetje verouderd uit en is erg lang.
8. Hoe zou je je voelen bij het werken in nachtdiensten?
Hotels zijn 24/7 open, dus ze hebben hun personeel nodig om nachtshifts te draaien. Hotelpersoneel moet beschikbaar zijn om gasten te helpen, check-ins en check-outs te doen, en ervoor te zorgen dat het hotel soepel blijft draaien. Het is belangrijk dat je laat zien dat je beschikbaar bent.
Voorbeeldantwoord: Ja, ik ben beschikbaar om nachtdiensten te draaien. Wat is de algemene regel voor het werken in de nacht? Wordt er van mij verwacht dat ik een beperkt aantal nachtdiensten per maand doe?
Tip: Stel vragen tijdens je sollicitatiegesprek, het laat zien dat je geïnteresseerd bent in de baan.
9. Wat betekent uitstekende gastenservice voor jou?
Aangezien hotelpersoneel voortdurend met gasten werkt, is het belangrijk dat ze altijd uitstekende service bieden.
Voorbeeldantwoord: Voor mij betekent uitstekende gastenservice dat je gasten laat zien dat je altijd beschikbaar bent om te helpen met problemen en dat je mensen verwelkomt met een glimlach. Het draait erom een stapje extra te zetten voor de gasten.
10. Waar zie je jezelf over vijf jaar?
Managers willen medewerkers die willen groeien binnen het hotel en geïnteresseerd zijn in het maken van carrière. Als je laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in het ontwikkelen van een carrière in de hotelbranche, vergroot je je kans om de baan te krijgen.
Voorbeeld Antwoord: Ik ben geïnteresseerd in het ontwikkelen van een carrière in hotelmanagement. Op een dag zou ik graag naar verschillende hotels over de wereld willen verhuizen om ook ervaring in andere landen op te doen.
Zorg ervoor dat je er professioneel uitziet!
Naast het voorbereiden op de meest voorkomende hotel sollicitatievragen, moet je er ook netjes uitzien voor je gesprek. Vergeet niet, de meeste hotelbanen zijn front-of-house en je wordt verwacht er professioneel uit te zien.
Hotelmedewerkers moeten geschikte schoenen dragen op het werk. Het is aan te raden om ondersteunende en antislip schoenen te dragen om de kans op uitglijden, struikelen en vallen te verkleinen.
We hebben een ruime keuze aan antislip hotelschoenen beschikbaar.
Download een exemplaar van onze gratis gids over hoe je het plezier van hotelgasten kunt verbeteren.
Met deze gratis gids kun je je antwoorden in het sollicitatiegesprek afstemmen op je geweldige klantenservicevaardigheden en je potentiële werkgever laten zien dat jij de perfecte kandidaat bent door een paar ideeën te geven over hoe je het verblijf van de klant zo aangenaam mogelijk kunt maken.